دومین رویداد صنعتی جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران در سال 1400 به میزبانی دفتر توسعه تعاملات دانشگاه با حوزه آب وزارت نیرو برگزار شد.

نشست تخصصی با موضوع «چالشها و مشکلات پیش رو صنعت آب کشور و نقش دانشگاه در حل آن ها»  با حضور مدیر عامل و رئیس هیات مدیره، معاونت برنامه ریزی و نظارت و همچنین معاونت فنی و پژوهش شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مدیر همکاری های علمی صنعتی و فناوری، و مدیر توسعه تعاملات دانشگاه با حوزه آب وزارت نیرو و اساتید دانشگاه به صورت حضوری و مجازی از ساعت 13 روز دوشنبه 15 آذر ماه در طبقه دوم مجتمع امام خمینی برگزار گردید.

در ابتدای جلسه مدیر توسعه تعاملات دانشگاه با حوزه آب وزارت نیرو، خلاصه ای از ماموریتها، اهداف، برنامه ها و الگوهای توسعه تعاملات صنعتی و پژوهشهای کاربردی در دانشگاه ارائه نمودند. در ادامه، خلاصه ای از فعالیتهای انجام شده در دفتر برای حضار ارائه گردید . سپس آقای مهندس رضوی، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گزارش مفصلی از اجلاس گلاسکو و اهمیت موضوع تغییر اقلیم و آب به عنوان یک چالش جهانی، ارائه و توصیه نمودند. ایشان گسترش همکاری با دانشگاهها و بهره مندی از ظرفیت نخبگان در حل مسائل و چالشهای مرتبط با تغییر اقلیم،  خشکسالی، سیلابها، مباحث محیط زیست، کیفیت و آلایندگی منابع آبی، موضوعات فنی و بهره برداری از طرحها و سازه های آبی، مباحث آبهای مشترک بین المللی، معارضات اجتماعی و … را بیش از گذشته حائز اهمیت دانستند. ایشان حمایت از طرحهای دانش محور و محصول محور را از فعالیتهای دفتر پژوهشهای کاربردی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برشمردند. در ادامه اعضای محترم هیات علمی به بیان نظرات و دیدگاههای خود در مباحث قیمت گذاری و اقتصاد آب، لزوم نگرش هم بست آب-انرژی-غذا-محیط زیست و …. در طرحهای توسعه منابع آب اشاره نمودند. مدیرعامل و ریاست هیات مدیره شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ضمن تائید و همراهی نظرات نخبگان و صاحبنظران دانشگاهی، به لزوم تفکر جمعی و یافتن راهکارهایی مبتنی بر دانش و خرد جمعی در حل مشکلات و چالشهای صنعت آب و پرهیز از تکرار خطاهای گذشته اشاره داشتند. در ادامه، آقای مهندس مرادی، معاونت  برنامه ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، به مباحث اقتصادی، عدم قطعیت در تخمین هزینه های سرمایه گذاری و نیز بالابودن هزینه اجرا و بهره برداری از طرحهای توسعه منابع آب در کشور و جهان اشاره نمودند. ایشان مشارکت دانشگاهیان در بکارگیری روشهای نوین و کارآمد در موضوعات برشمرده اخیر و نیز تکنیکهای جذب سرمایه گذاری، ارزشگذاری واقعی محصولات کشاورزی، آب، و انرژی، بازار آب، بازار انرژی، مدیریت زمانبندی اجرای طرحهای عمرانی توسعه منابع آب، …. را بسیار ارزنده توصیف نمودند. بهره مندی از ظرفیتهای گردشگری آب و تفریحات با هدف بالابردن جذابیت سرمایه گذاری در پروژه های آبی از دیگر موضوعات پژوهشی کنونی مورد توجه این شرکت توسط ایشان برشمرده شد. در ادامه برخی ظرفیتهای پژوهشی و فناورانه دانشگاه در موضوعات آب شامل گروههای تخصصی آب و محیط زیست در دانشکده مهندسی عمران، فعالیتهای پژوهشی و کاربردی تصفیه آب و فاضلاب در دانشکده های شیمی، مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و فناوریهای نوین، اقتصاد آب و محیط زیست در دانشکده اقتصاد و پیشرفت و ….، انستیتوی اندازه گیری جریان، شتاب دهنده مهرآب، … توسط سرکار خانم دکتر سعادت پور معرفی گردیدند. در پایان آقای دکتر یونسیان، معاونت محترم پژوهش و فناوری دانشگاه، ضمن معرفی خلاصه از ظرفیتهای دانشگاه در حوزه آب، به جدیت و مصمم بودن دانشگاه در ورود به تحقیقات کاربردی و پروژه های صنعتی در طی چهار سال آینده اشاره و اظهار امیدواری نمودند که با توجه به چالشهای جدی کشور در حوزه آب، امکان بهره مندی از ظرفیتهای دانشگاه علم و صنعت ایران در عرصه مسائل و چالشهای واقعی توسط وزارت نیرو و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران فراهم گردد.

لینک سخنرانی تخصصی جناب آقای دکتر رضوی:

بخش اول

بخش دوم

بخش سوم

فهرست