وزیر علوم :روندی که اکنون دانشگاه علم و صنعت ایران در پیش گرفته، بسیار امیدوارکننده و جدی است

یین تجلیل از نام‌آوران، پژوهشگران و فناوران نمونه دانشگاه علم و صنعت ایران، دوشنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۲ با حضور مهمانان ویژه برگزار شد.
در این مراسم که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، اعضای هیات رئیسه و هیات علمی دانشگاه، در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی امام رضا (ع) دانشگاه برگزار شد، ضمن انعقاد سه تفاهم‌نامه همکاری، از اساتید نمونه کشوری دانشگاه و پژوهشگران برتر دانشگاه، با حضور وزیر عتف تجلیل شد. همچنین از صنایع برگزیده در تعاملات صنعتی پایدار با دانشگاه با اهدای نشان علم و صنعت، تجلیل و قدردانی به عمل آمد.
در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران؛ دکتر انبیاء (رئیس دانشگاه) به مهمانان و شرکت‌کنندگان در مراسم، خیر مقدم گفت و با گرامیداشت هفته پژوهش و با اشاره به اینکه آموزش، پژوهش و ارتباط با صنعت، سه کار کرد معمول و مهم دانشگاه است، گفت: به جهت اهمیتی که پژوهش دارد، به عبارتی می‌شود گفت زلف همه کارکردهای دانشگاه به نوعی به زلف پژوهش گره خورده است.
رئیس دانشگاه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند «هدف اصلی در تولید مقالات علمی، پژوهش و پایان‌نامه‌ها، کمک به حل مسایل کشور است»، تاکید کرد: در یک کلام می‌‌شود گفت هدف از پژوهش، تولید علم نافع و رفع مشکلات کشور است و تولید علم نافع، یعنی اینکه باید علم را به فناوری تبدیل کنیم تا با استفاده از آن بتوانیم نیاز جامعه را حل کنیم.
دکتر انبیاء با بیان این مطلب که تنها راه تولید دانش، پژوهش است و از طرفی مهمترین رکن تعالی و توسعه قدرت یک کشور دانش است، افزود: پژوهش و دستاوردهای پژوهشی است که دانشگاه‌های معتبر را از دانشگاه‌های غیر معتبر متمایز می‌کند.
رئیس دانشگاه سپس به تبیین اقدامات انجام شده در خصوص چهار برنامه محوری: تعمیر و تجهیز زیرساخت‌های پژوهش و فناوری، پذیرش ماموریت‌های ملی در حوزه پژوهش و فناوری، توسعه زیست‌بوم فناوری، کارآفرینی و نوآوری و تنوع‌بخشی و تسهیل گرنت اعضای هیأت علمی که در مراسم روز پژوهش سال قبل بر آنها تاکید کرده بود، پرداخت و سپس به برشماری اهم دستاوردها و افتخارات دانشگاه در حوزه‌های پژوهش، تعاملات صنعتی و جایگاه دانشگاه از منظر نظام‌های رتبه‌بندی جهانی و نیز تبیین برنامه‌های آتی دانشگاه پرداخت.
پس از آن دکتر زلفی‌گل (وزیر علوم، تحقیقات و فناوری)، ضمن تبریک هفته پژوهش به پژوهشگران، دانشمندان و اندیشمندان کشور بویژه نخبگان دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: انصافا دانشگاه علم و صنعت ایران مسیر رو به رشد و پیشرفت را در طول سالیان گذشته طی کرده و توفیقات زیادی نصیب این دانشگاه شده که باید از همه روسا و مدیران ادوار مختلف آن تقدیر کنیم اما انصاف و اخلاق حکم می‌کند قدردانی ویژه‌ای از هیأت رئیسه جدید دانشگاه علم و صنعت ایران و در راس آن استاد انبیاء داشته باشیم که توفیقات منحصر به فردی نصیب این دانشگاه شده است. وی افزود: اکنون سه دانشگاه افتخارآفرین صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت ایران پا به پای هم حرکت می‌کنند و خواسته یا ناخواسته رقابت بسیار جدی بین این سه دانشگاه صنعتی ما در شهر تهران وجود دارد.
دکتر زلفی‌گل گفت: اینکه دانشگاه علم و صنعت ایران در شاخص سرانه بروندادهای علمی بین‌المللی یا در مجموع تعداد دانشمندان یک درصد و دو درصد در بین دانشگاه‌های صنعتی رتبه اول را دارد، نتیجه تلاش‌های جهادی شما اساتید عزیز و دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران است. ‌
وزیر علوم تاکید کرد: روندی که اکنون دانشگاه علم و صنعت ایران در پیش گرفته روند بسیار امیدوارکننده و جدی است و خوشبختانه هیأت رئیسه دانشگاه، عزمی جدی برای این دارد که همواره پرچم پرافتخار دانشگاه علم و صنعت ایران در بخش‌ها و عرصه‌های مختلف در اهتزاز باشد.
وزیر عتف در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه اوایل انقلاب، دانشگاه‌های کشور فقط کارشناس تربیت می‌کردند و امروز نه تنها دانشجوی دکتری و پسادکتری، بلکه دستیار پژوهشی، شهرک‌های علمی-تحقیقاتی، مراکز رشد و زیست‌بوم فناوری داریم، گفت: امروز به خود می‌بالیم که ۲ درصد علم دنیا متعلق به ایران عزیز اسلامی است.
دکتر زلفی‌گل با تاکید بر اینکه در وزارت علوم، همه تلاشمان را انجام می‌دهیم تا بسترهای سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و مغزافزاری لازم را برای پیشرفت دانشگاهیان مهیا کنیم، گفت: ما از ظرفیت برنامه توسعه هفتم استفاده کردیم و با پیگیری‌هایی که به عمل آوردیم، چندین حکم منحصر به فرد در این برنامه آوردیم. به عنوان مثال، یکی از آن احکام بحث راهبری علم نافع است که در پی آن، وزارت علوم مکلف شده با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستورالعمل پژوهانه جامع را بنویسد.
وزیر عتف اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه مکلف شده معادل ۱۵ درصد کل اعتبارات هر دانشگاهی را برای امور پژوهشی و معادل ۵ درصد هم برای امور فرهنگی اختصاص دهد. این باعث می‌شود پژوهشگران ما برای حداقل‌های مورد نیاز خود، در آزمایشگاه‌ها معطل نباشند.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با تصریح بر اینکه دولت مردمی سیزدهم، سخت اعتقاد دارد که بهترین محل برای سرمایه‌گذاری حال و آینده کشور دانشگاه و دانشگاهیان است، گفت: اگر بخواهیم پرچم ایران در دنیا برافراشته باشد، بهترین کار این است که به کمک دانشگاهیان بیاییم و امکانات لازم را در اختیار آنها بگذاریم تا بتوانند اندیشه پویای خود را به عمل تبدیل کنند. بهترین مسیر سرفرازی آینده کشور در عرصه‌های مختلف از دانشگاه می‌گذرد و به همین دلیل باید دانشگاهیان همواره قدر بینند و بر صدر نشینند.
در ادامه مراسم، سه تفاهم‌نامه همکاری: ۱. سازمان نوسازی مدارس و دانشگاه که به امضای دکتر خان‌محمدی (معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس) و دکتر انبیاء (رئیس دانشگاه)، ۲. شرکت سایپادیزل و پارک علم و فناوری دانشگاه که به امضای دکتر محمدزاده (مدیرعامل شرکت) و دکتر اسماعیل‌زاده (رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه) و ۳. شرکت ایرانخودرو دیزل و پارک علم و فناوری دانشگاه که به امضای دکتر توسلی‌مهر (مدیرعامل شرکت) و دکتر اسماعیل‌زاده (رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه) رسید، منعقد شد.
در ادامه، دکتر خان‌محمدی (رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس) در سخنانی با تاکید بر لزوم کیفیت‌بخشی به ساختمان مدارس کشور و همچنین استفاده از انرژی‌های نو در مدارس، اظهار امیدواری کرد با کمک دانشگاه علم و صنعت ایران و بویژه دانشکده‌های مهندسی عمران و معماری و شهرسازی آن، شاهد تحقق این اتفاقات باشیم و امضای تفاهم‌نامه دانشگاه و سازمان نوسازی، مایه خیر برای آموزش و پرورش کشور، دانشگاه علم و صنعت ایران و کشور باشد.
آخرین سخنران مراسم، دکتر جبلی (رئیس سازمان صدا و سیما) بود که ضمن تبریک هفته پژوهش، همکاری رسانه ملی با حوزه دانشگاه را مصداق بارز پیوند علم و صنعت در ایران که چشم‌انداز روشنی پیش رو دارد دانست و گفت: امروزه شاهد سرعت بالای پیشرفت فناوری در صنعت رسانه هستیم که یک نیاز اساسی تولید آثار نمایشی ویژه به شمار می‌رود. وی تصریح کرد: به منظور برطرف کردن موانع و سرعت دادن به تولید و به صرفه کردن آن، نیازمند همکاری، هم‌افزایی و تعامل با دانشگاه هستیم و یکی از مصادیق این تعامل، در حوزه پویانمایی به ظهور و بروز رسیده است.
رئیس سازمان صداوسیما با تاکید بر اینکه چاره‌ای جز تعامل تنگاتنگ با دانشگاه برای پیشرفت و ارتقای کمی و کیفی تولیدات رسانه ملی نداریم، ابراز امیدواری کرد در تمامی حوزه‌های مورد نیاز سازمان، این تعامل و هم افزایی روزافزون شود.
فهرست